Filó d’Alexandria ( segle I), considerat el primer filòsof jueu, afirmava que l’ànima té un part racional (Neshamà) que resideix al cap, una part més espiritual (Ruaj) amb seu al pit i una part instintiva (Nefesh) que se situa a l’abdomen. La part racional és la que procedeix de la divinitat, per tant és immortal i subsisteix al cos. Aquesta Neshamà serà l’anhel constant que desitja alliberar-se de les cadenes del cos per retornar a les esferes celestials d’on prové. Aquest camí de retorn serà possible quan l’ésser humà hagi assolit la puresa necessària per conviure als móns més subtils. El cos no es considerat, en cap cas, una presó de l’ànima, sinó el medi més adequat per l’aprenentatge i per la transmutació del ser.
Segons la Càbala actual l’ànima està integrada por 5 nivells de consciència (imaginem una matrioska russa). El primer nivell es “Nefesh” i fa referència a les necessitats vitals del nostre cos. El segon aspecte es diu “Ruaj” i és l’aspecte emocional (la interrelació amb els altres, els sentiments i les emocions); aquí es on rauen els conflictes amb els altres i que s’exterioritzen al sistema gastrointestinal. El tercer nivell es l’intel•lectual (Neshamá) i es el que ens permet analitzar la realitat d’una manera més objectiva i que pot entrar en conflicte amb l’anima emocional (Ruaj) i l’animal (Nefesh).
Un altre nivell més subtil és el que correspondria a la part espiritual (Jaià) que està per damunt de lo físic, emocional i racional. No es que sigui l’anima més sàvia, és la que integra els altres tres aspectes citats. A traves del raciocini controla les emocions per a que el cos no pugui emmalaltir; és la que en ajuda a prendre decisions encertades. El darrer nivell es “Eijidá”, aquest escapa al nostre raonament perquè és qui connecta amb “el món de les idees”. En un nivell metafísic podríem dir que la Neshamá és el pont entre la percepció del Jo (Nefesh-Ruaj) i la del No-jo (Jaià-Iejidà,).
Quan parlem d’expansió de la consciencia podem deduir que es tracta d’una ascensió de la part més densa a la més subtil, cal tenir present que tots aquests nivells són fonamentals i imprescindibles per l’existència i formen part del nostre lliure albir individual. Al ser conscients del nivell des d’on operem podrem entendre molt millor el perquè de tot plegat.
En aquest camí de retorn a l’essència hem de tenir present que com més avançarem més consciència subjectiva anirem perden i més consciencia còsmica adquirirem. Un parell de referents sobre aquesta expansió de la consciencia, o creixement personal, els podem trobar a la vida de Jacob. El simbolisme de l’Escala ens anuncia que l’ascens està al nostre abast. La lluita amb l’Àngel és la lluita interior, la Neshamà que vol continuar el seu camí de retorn s’enfronta a Nefesh i Ruaj, que li ho impedeixen. Aquesta lluita no deixa de ser una transmutació alquímica del ser, el VITRIOL d’alquimistes i maçons.
Segons la Càbala actual l’ànima està integrada por 5 nivells de consciència (imaginem una matrioska russa). El primer nivell es “Nefesh” i fa referència a les necessitats vitals del nostre cos. El segon aspecte es diu “Ruaj” i és l’aspecte emocional (la interrelació amb els altres, els sentiments i les emocions); aquí es on rauen els conflictes amb els altres i que s’exterioritzen al sistema gastrointestinal. El tercer nivell es l’intel•lectual (Neshamá) i es el que ens permet analitzar la realitat d’una manera més objectiva i que pot entrar en conflicte amb l’anima emocional (Ruaj) i l’animal (Nefesh).
Un altre nivell més subtil és el que correspondria a la part espiritual (Jaià) que està per damunt de lo físic, emocional i racional. No es que sigui l’anima més sàvia, és la que integra els altres tres aspectes citats. A traves del raciocini controla les emocions per a que el cos no pugui emmalaltir; és la que en ajuda a prendre decisions encertades. El darrer nivell es “Eijidá”, aquest escapa al nostre raonament perquè és qui connecta amb “el món de les idees”. En un nivell metafísic podríem dir que la Neshamá és el pont entre la percepció del Jo (Nefesh-Ruaj) i la del No-jo (Jaià-Iejidà,).
Quan parlem d’expansió de la consciencia podem deduir que es tracta d’una ascensió de la part més densa a la més subtil, cal tenir present que tots aquests nivells són fonamentals i imprescindibles per l’existència i formen part del nostre lliure albir individual. Al ser conscients del nivell des d’on operem podrem entendre molt millor el perquè de tot plegat.
En aquest camí de retorn a l’essència hem de tenir present que com més avançarem més consciència subjectiva anirem perden i més consciencia còsmica adquirirem. Un parell de referents sobre aquesta expansió de la consciencia, o creixement personal, els podem trobar a la vida de Jacob. El simbolisme de l’Escala ens anuncia que l’ascens està al nostre abast. La lluita amb l’Àngel és la lluita interior, la Neshamà que vol continuar el seu camí de retorn s’enfronta a Nefesh i Ruaj, que li ho impedeixen. Aquesta lluita no deixa de ser una transmutació alquímica del ser, el VITRIOL d’alquimistes i maçons.